kalendarz triathlon

Liczyć ilość węglowodanów czy kalorii?

Zadaj pytanie dotyczące konkretnego aspektu treningu lub podziel się swoja wiedzą z innymi!

Liczyć ilość węglowodanów czy kalorii?

Postprzez RYSIEK » 13-06-2013, 10:02

Cześć,

Panowie mam pytanie co liczycie węgle czy kalorie ? Ja zawsze liczyłem kalorie.

Mam 182 cm wzrostu, waga około 82 kg i około 8% tkanki tłuszczowej. Średnio liczę, że potrzebuję na 1h 600-700 ckal na rower (szosa, MTB więcej) i 1000 na bieg (biegam w terenie, trochę górek)- wydatek energetyczny na podstawie pulsometru.

I tu się zaczyna problem, gdyż niedawno przeczytałem, że potrzebuje 80-90 g węgli na godzinę, a patrząc na skład np Vitargo saszetka 70 g ma 65 g węgli i tylko 260 ckal. :shock:
Patrząć więć przez pryzmat węgli potrzeba 80-90 g węgli na godziną to muszę w tym czasie zjeść ok 1,5 saszetki zaś patrząc przez pryzmat kalorii muszę zjeść 3 na rowerze i 4 na biegu... :roll:

Jakieś wytłumaczenie, może coś źle rozumuje albo źle liczę :?:
RM
Avatar użytkownika
RYSIEK
 
Posty: 90
Dołączył(a): 07-01-2012, 17:30
Lokalizacja: GDYNIA

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez nat » 13-06-2013, 11:10

chyba jest standardowy przelicznik 1g węglów na kcal? Poza tym, św. Friel mówił, że ciało nie przyswaja więcej niż 200-300 kcal/godz. w trakcie wysiłku (niewątpliwie potrzebuje dużo więcej, ale zdobywa tę energię z własnych zasobów).
Ścigam się tylko ze sobą - i co roku wygrywam

IM - 9:47
1/2 IM - 4:31
21,1 km - 1:24
10 km - 39,10
Avatar użytkownika
nat
 
Posty: 2028
Dołączył(a): 12-07-2011, 15:35
Lokalizacja: Warszawa

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez C0rben » 13-06-2013, 11:39

wegle 1g = 4kcal
białko 1g = 4kcal
tłuszcz 1g = 9 kcal
Mając na uwadze trening zawsze patrz przez pryzmat węgli. Pamiętaj, że kalorie kaloriom nierówne. Organizm używa ich różnie. Te z węglowodanów w trakcie wysiłku na odpowiednio wysokim wydatku energetycznym będą w pierwszej kolejności przyswajane niż te z białka czy tłuszczy. Poza tym jest jeszcze coś takiego jak indeks glikemiczny (dotyczy tylko węgli) . Wysoki = szybkie przyswajanie (np. piwo ma bardzo wysoki :)) Niski wolne przyswajanie ale dostarcza energii na dłużej. Ale bezpośrednio przed, w trakcie i po potrzebujemy energii w miarę szybko i nie możemy obciążać układu pokarmowego bo kolka i zgaga murowane, dlatego suple (carbo, izo i inne) to zwykle mieszanka szybko i średnio przyswajalnych węgli w płynie lub w małej objętościowo porcji pokarmu stałego. A już podczas posiłków można zjeść dużą michę co ma nawet 700 kcal jednorazowo np . moje ulubione śniadanie - pełnoziarniste płatki owsiane, żytnie itp. na jogurcie z suszonymi owocami. Jako, że mają one niski (płatki) indeks dostarczają te 700kcal przez około 3-4 h.

Polecam książkę Matta Fitzgeralda "Dieta startowa" - wszystko o odżywianiu w sporcie
----------------------------------------
http://enduhub.com/pl/C0rben/
C0rben
 
Posty: 45
Dołączył(a): 19-03-2013, 14:07
Lokalizacja: Stanisławów Drugi

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez elim » 14-06-2013, 07:37

Nie ufaj kaloriom z pulsometru. Jedynym sposobem, zeby wartosc ta byla miarodajna jest zrobienie proby wysilkowej i zaladowanie pliku z wynikami tej proby do pulsometru (np. pulsometr garmin i proba wysilkowa z maska leaf). Inaczej jest to wartosc heurystyczna, tj. z kapelusza.
Triathlon Series Team
Avatar użytkownika
elim
 
Posty: 4477
Dołączył(a): 24-06-2010, 12:25
Lokalizacja: Gdańsk

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez pavoolon » 14-06-2013, 10:20

elim napisał(a):Inaczej jest to wartosc heurystyczna, tj. z kapelusza.

No bez przesady. Może nie jest to wartość o dokładności 1% ale nie są to bezsensowne liczby. Nawet bez pulsometru znając masę i intensywność (wyrażone przez tempo, moc lub HR itp.) i czas trwania wysiłku można sobie policzyć +- wydatek kaloryczny. No oczywiście nie będzie to tak dokładne jak badanie z leaf'em ale czy to potrzebne przeciętnemu amatorowi? Uważam, że pulsometr w zupełności wystarczy.
Avatar użytkownika
pavoolon
 
Posty: 459
Dołączył(a): 23-12-2010, 10:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez pavoolon » 14-06-2013, 10:49

nat napisał(a):chyba jest standardowy przelicznik 1g węglów na kcal? Poza tym, św. Friel mówił, że ciało nie przyswaja więcej niż 200-300 kcal/godz. w trakcie wysiłku (niewątpliwie potrzebuje dużo więcej, ale zdobywa tę energię z własnych zasobów).

Trzeba też dodać, że do trawienia potrzebna jest woda. Friel podaje, że do strawienia 100 kcal potrzeba około 200-300 ml wody. Oczywiście w czasie godziny można przyswoić około 0,5 l wody więc jedzenie więcej niż 300 kcal na godzinę w czasie trwania treningu nie jest zbyt dobrym pomysłem bo można się w taki sposób odwodnić.
Avatar użytkownika
pavoolon
 
Posty: 459
Dołączył(a): 23-12-2010, 10:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez Dark44 » 14-06-2013, 11:40

pavoolon napisał(a):
nat napisał(a):chyba jest standardowy przelicznik 1g węglów na kcal? Poza tym, św. Friel mówił, że ciało nie przyswaja więcej niż 200-300 kcal/godz. w trakcie wysiłku (niewątpliwie potrzebuje dużo więcej, ale zdobywa tę energię z własnych zasobów).

Trzeba też dodać, że do trawienia potrzebna jest woda. Friel podaje, że do strawienia 100 kcal potrzeba około 200-300 ml wody. Oczywiście w czasie godziny można przyswoić około 0,5 l wody więc jedzenie więcej niż 300 kcal na godzinę w czasie trwania treningu nie jest zbyt dobrym pomysłem bo można się w taki sposób odwodnić.


... do trawienia tak, ale trzeba pamiętać, że to nie wszystko, trzeba jeszcze przyswoić strawiony pokarm, a więc przed startem i w czasie zawodów trzeba mieć odpowiednią ilość witamin w organiźmie...:-)
Avatar użytkownika
Dark44
 
Posty: 1372
Dołączył(a): 24-01-2012, 11:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez pavoolon » 14-06-2013, 12:23

Dark44 napisał(a):w czasie zawodów trzeba mieć odpowiednią ilość witamin w organiźmie

Dlatego ja zawsze przed startem rozmawiam z dziewczynami gdyż powszechnie wiadomo, że "najwięcej witaminy mają polskie dziewczyny" ;-)

A poważnie to możesz Dark to jakoś rozwinąć? O jakie witaminki chodzi?
Avatar użytkownika
pavoolon
 
Posty: 459
Dołączył(a): 23-12-2010, 10:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez Dark44 » 14-06-2013, 12:33

pavoolon napisał(a):
Dark44 napisał(a):w czasie zawodów trzeba mieć odpowiednią ilość witamin w organiźmie

Dlatego ja zawsze przed startem rozmawiam z dziewczynami gdyż powszechnie wiadomo, że "najwięcej witaminy mają polskie dziewczyny" ;-)

A poważnie to możesz Dark to jakoś rozwinąć? O jakie witaminki chodzi?


Chodzi przede wszystkim o witaminy z grupy B, które odpowiedzialne są za rokłady węglowodanów, ale nie tylko. Jeśli będzie niedobór tych witamin w organiźmie, to można sobie jeść żelki do woli, a prądu i tak nie będzie ;-)
Avatar użytkownika
Dark44
 
Posty: 1372
Dołączył(a): 24-01-2012, 11:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez RYSIEK » 14-06-2013, 12:35

OK rozumiem, że podczas wyścigu / treningu ckal liczymy tylko z węgli bo chodzi nam o ckal pochodzące z węgli o wysokim ładunku glikemicznym ale w ciągu dnia powinno się liczyć chyba wszystkie i te pochodzące z węgli jak i te z tłuszczów i białek.

Zauważyłem, że ilość ckal na "żelach" podawana jest tylko ta pochodząca z węglowodanów zaś na "zwykłym" pożywieniu łącznie białka, węgle i tłuszcze. :idea:
RM
Avatar użytkownika
RYSIEK
 
Posty: 90
Dołączył(a): 07-01-2012, 17:30
Lokalizacja: GDYNIA

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez pavoolon » 14-06-2013, 13:59

RYSIEK napisał(a):Zauważyłem, że ilość ckal na "żelach" podawana jest tylko ta pochodząca z węglowodanów zaś na "zwykłym" pożywieniu łącznie białka, węgle i tłuszcze.


Bo żele to tylko węglowodany czyli cukry a w tym między innymi maltodekstryna, glukoza czy sacharoza. Nie ma tam tłuszczy ani białek (przeważnie bo są też żele z dodatkiem BCAA).

Jak chcesz liczyć to licz wszystkie kalorie. Kalorie to kalorię i nie ma czegoś takiego jak cytuję:
C0rben napisał(a):Pamiętaj, że kalorie kaloriom nierówne.

Kaloria to jednostka ciepła a co za tym idzie energii i 1 kal = 1 kal bez względu na to czy źródłem tej energii jest białko czy węgiel kamienny.
Nie ma znaczenia czy to energia z tłuszczy, węglowodanów, czy białek. Wszystko co zjesz i nie zwrócisz w jakimś stopniu posiada ładunek energetyczny, w różny sposób przyswajany (szybciej, lub wolniej) i albo to zużyjesz albo odłoży się w postaci glikogenu w mięśniach (ok 1500 kcal) czy glukozy (o ile dobrze pamiętam) w wątrobie (ok 400 kcal) czy jako trójglicerydy w tkance tłuszczowej (pojemność nieograniczona patrząc na niektórych Amerykanów).
Avatar użytkownika
pavoolon
 
Posty: 459
Dołączył(a): 23-12-2010, 10:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez C0rben » 14-06-2013, 16:03

pavoolon napisał(a):Nie ma znaczenia czy to energia z tłuszczy, węglowodanów, czy białek


Hmm ... Dlaczego zatem nie jemy przed treningiem np. masła, które w 100g ma około 80g tłuszczu, czyli około 700kcal . Dla 200kcal wystarczyło by raptem 15g masła ? Mało w żołądku, dużo kalorii - ameryka. Idąc tym tokiem rozumowania, żelki też mogły by być tłuszczu, a jednak są z węgli.

To z czego pochodzą kalorie ma duże znaczenie dla organizmu.
----------------------------------------
http://enduhub.com/pl/C0rben/
C0rben
 
Posty: 45
Dołączył(a): 19-03-2013, 14:07
Lokalizacja: Stanisławów Drugi

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez RYSIEK » 26-06-2013, 14:01

...chyba jednak zostanę przy liczeniu kcal, gdyż na podstawie pulsometru wiem, ile gość w moim wieku, z moją wagą mniej wiecej spala ckal (pulsometr podaje spalone kcal, a nie węgle) i jakoś łatwiej mi to wszystko wyliczyć ;-)

Tylko zdecydowanie podczas treningu / zawodów trzeba wciągać węgle o wysokim indeksie glikemicznym i oczywiście jak najmniej błonnika... :shock:
RM
Avatar użytkownika
RYSIEK
 
Posty: 90
Dołączył(a): 07-01-2012, 17:30
Lokalizacja: GDYNIA

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez pavoolon » 28-06-2013, 08:59

C0rben napisał(a):To z czego pochodzą kalorie ma duże znaczenie dla organizmu.

W tym wątku piszemy o liczeniu energii nie ważne w jakich jednostkach czy to w kaloriach czy w dżulach. I nie ma znaczenia czy jest to tłuszcz czy węglowodany bo 1 kal tłuszczu = 1 kal węglowodanów.

Ty piszesz o metaboliźmie i tu się zgadzam, że aby pozyskać 1 kal z tłuszczu potrzebne są inne reakcje chemiczne niż pozyskanie 1 kal z węglowodanów.
Avatar użytkownika
pavoolon
 
Posty: 459
Dołączył(a): 23-12-2010, 10:21
Lokalizacja: Warszawa

Re: LICZYĆ WĘGLOWODANY CZY KALORIĘ ?

Postprzez Dark44 » 28-06-2013, 10:58

C0rben napisał(a):
pavoolon napisał(a):Nie ma znaczenia czy to energia z tłuszczy, węglowodanów, czy białek


Hmm ... Dlaczego zatem nie jemy przed treningiem np. masła, które w 100g ma około 80g tłuszczu, czyli około 700kcal . Dla 200kcal wystarczyło by raptem 15g masła ? Mało w żołądku, dużo kalorii - ameryka. Idąc tym tokiem rozumowania, żelki też mogły by być tłuszczu, a jednak są z węgli.

To z czego pochodzą kalorie ma duże znaczenie dla organizmu.


powiedz to Inuitom...;-)
Avatar użytkownika
Dark44
 
Posty: 1372
Dołączył(a): 24-01-2012, 11:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: polecamy

Postprzez xTri pro

Avatar użytkownika
xTRI.pl Pro
 

Następna strona

Powrót do Trening triathlonowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości