Strona 1 z 2

Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 09:16
przez MateuszP
Witajcie,
kolejna rozkmina na temat sprzętu, tym razem pod lupę wziąłem korbę. Od razu zaznaczam powód zwrócenia uwagi na ten element a jest nim pozycja na rowerze. W pewnym sensie dotarłem do momentu, gdzie właśnie (być może) ten element może poprawić osiągi.

Zdarza się, że obijam kolanami łokcie, czasem odczuwam, że jakbym mógł przesunąć moment, gdzie faktycznie przepycham korbę, plus przy zmianie jeszcze dwóch elementów (skrócenie mostka, skrócenie wysięgników lemondki) powinienem uzyskać lepszą pozycję. Oczywiście biorę pod uwagę, że przesunięcie samego siodła do przodu może problem załatwić.

Chciałbym się dowiedzieć, czy ktoś dokonywał takiego zabiegu i czy faktycznie różnica kilku mm coś dała. U mnie zmiana by wynosiła 2,5mm (na 170mm) bądź skranie 7,5mm (na 165mm).

Oczywiście wiem, że istnieją rekomendacje dotyczące doboru rozmiaru korby do wzrostu/długości nogi. Czy choćby upodobań na kadencję. Jednak tutaj bardziej bym się doszukiwał wpływu samego doboru przełożeń.

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 10:24
przez arthuroo
To jest bardzo interesujacy temat rowniez ze wzgledu na aerodynamike:
http://www.cyclist.co.uk/in-depth/360/b ... ank-length
sugeruja ze powinno sie jedzic w krotszych 16(x) cm:
- reduces the range of joint movement.
- moc prkatycznie spada dopiero przy 145mm
- ‘A longer crank is basically a lower gear ratio. It might allow you to climb better, co praktycznie jest malo istotne w TT gdzie glownie jezdzimy po plaskim z rowna kadencja
- ‘Plus, if you shorten your crank by 20mm, then you then need to raise your seat height by 20mm too, so that means your leg is now 40mm more extended at the top of the pedal stroke and your hip angle is much more open.’ no wlasnie czy rzeczywiscie plus, bo w przypadku na TT to kat jest mniejszy wiec zakladam ze trzeba bedzie podwyzszyc podlokietniki. to mi podpowiada intuicja, moge sie mylic

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 10:37
przez MateuszP
Mam rozmiar 172,5mm i zmiana o te 2,5mm może sporo nie powiedzieć. Z drugiej strony ucięcie na 165mm już może wprowadzić znaczące zmiany. Jest ryzyko, jest zabawa więc bardziej się skłaniam do włożenia 165mm.

Według mnie po skróceniu korby można się trochę cofnąć z podłokietnikami i samymi wysięgnikami. Oczywiście sprawa indywidualna, bo też czuję, że mógłbym mocniej klapnąć na siodle.

Co do kadencji, czasówkę w Strykowie 45km zrobiłem na 107-108rpm, ale byłem już bez formy (moc taka jak na 90km czasówkę), albo coś nie zagrało w ostatnich dniach. Obstawiam, że bieg na 1000m mnie tak poszarpał.

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 11:36
przez arthuroo
go for 165mm :)
https://triathlonmagazine.ca/training/c ... the-coach/
do mnie przemawia najbardziej większy kąt w biodrze co się musi przełoźyć na moc w pierwszej fazie nacisku na pedał,
A u Ciebie kadencja jeszcze podskoczy o 5% i wyjdzie ponad 110 :)

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 12:18
przez MateuszP
Kurczę, druga dyskusja sprzętowa i znów ktoś dobrze doradził :)

Zasadniczo to był ewenement z takim rytmem. 98rpm ukręciłem też na 90km. Jest to średnia zerowa, z tego co mi się kojarzy. Jednak w przeciągu dwóch lat teraz odczuwałem, że schodziłem z obrotów na rzecz większej mocy. Nie mamy wydolności Froome'a by tak trzaskać przez 40km, ale 10-20km już ma sens ;)

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 12:52
przez arthuroo
jest nas więcej to myślą podobnie :)
obecnie rozglądam się za kupnem ramy, i potem będę dobierał części pod siebie, pewnie również skrócę z 5mm, zastanawiam się tylko czy powinienem zejść niżej z obecnego 53/39 na 52/36.

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 16:11
przez robertino
chyba dużo w tym teoretycznych dywagacji. Z drugiej strony fizyka mówi, że skrócenie korby zmniejszy dźwignię, bo ramię korby będzie krótsze, więc ciężej będziesz musiał pracować, żeby przyłożyć do pedałów tę samą siłę. Natomiast obrót trwa krócej (mniejszy obwód), oraz powinieneś być bardziej dotleniony, bo ucisk na przeponę mniejszy (ewentualnie pozycja bardziej aero).
Czy znacząco wpłynie to na generowaną moc i w konsekwencji prędkość? Trudno powiedzieć. Chyba dopóki nie spróbujesz, dopóty nie będziesz wiedział na pewno.
Możnaby ewentualnie poszukać jakiś danych z KONA, kto, przy jakim wzroście jeździ na jakiej korbie.

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 16:39
przez MateuszP
Podobnie jak w przypadku wątku o kołach jak zawsze "zależy". Na chwilę obecną szykuję się pod czasówki krótkie oraz 40-45km

Można by też pomyśleć nad innym ustawieniem bloków jednak taka kombinacja może negatywnie się odbić.

Z napędem jest też sprawa gdzie są docelowe przełożenia. Najlepsza opcja to oczywiście możliwy brak krzyżowania łańcucha bo to strata Watów i to raczej spora. Może dlatego też mam wrażenie, że na szosie z kompaktem jest inaczej.

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 17:20
przez MateuszP
Dodatkowo dotarłem do tematyki szerokości jaką się uzyskuje przy wpięciu w pedały. Nie mam niestety pojęcia czy i tutaj możliwa jest jakaś redukcja czy wymiar docelowo jest jeden. Podpytam w "rowerowym". A i tutaj można zyskać ;)

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 18:16
przez arthuroo
no i bloki jak plasko to dac do tylu :)
a jak wspinaczki to do przodu, ale to wtedy lepiej na szosowce :)
chyba ze juz przerabiales

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 18:26
przez arthuroo
bardzo pomocne do kompletu
https://www.bike-discount.de/en/buy/erg ... sl-r-38015
ciagle cos mnie uwieralo kiedy ustawialem bloki na oko. a roznica przy piecie wynosila nawet 5mm.

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 19:46
przez MateuszP
Zapodałem sobie tę platformę do ustawiania bloków, była w dobrej cenie na wigglu, przydatna rzecz.

@arthuroo, mam pewien problem w doborze ewentualnego układu korbowego. Jestem w tym zielony, a może mi coś wyjaśnisz, podeślę priv.

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 05-11-2018, 21:10
przez PiotrS
W ostatnich latach w peletonie jest tendencja do skrócania korb.
mniejsze rowery, mniejsze korby :).

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 07-11-2018, 20:25
przez MateuszP
Korba 165mm zamówiona. Dam znać jakie będą efekty po założeniu...jeżeli będzie pasować :D

Re: Dyskusja na temat układu korbowego

PostNapisane: 07-11-2018, 20:39
przez robertino
no ciekaw jestem. Koniecznie się podziel wrażeniami. Choć na prawdziwe wrażenia i testy pewnie poczekamy do wiosny. Chyba, że pogoda jeszcze dopisze