kalendarz triathlon

Dobór długości korb, mostka i szerokości kierownicy

Wszyscy jesteśmy "sprzęciarzami". Pochwal się swoim ekwipunkiem lub podyskutuj na temat rynkowych nowości.

Dobór długości korb, mostka i szerokości kierownicy

Postprzez elim » 12-10-2010, 13:17

Jakies rady w w/w temacie?

Czym kierować się przy wyborze szerokości kierownicy?

Jak dobrać długość korb do swoich wymiarów i rozmiaru ramy?

Jak dobrać długość mostka do swoich wymiarów i rozmiaru ramy?
Triathlon Series Team
Avatar użytkownika
elim
 
Posty: 4477
Dołączył(a): 24-06-2010, 12:25
Lokalizacja: Gdańsk

Postprzez foka » 12-10-2010, 13:58

I dorzucam jeszcze decyzję na temat korby kompaktowej lub normalnej.
Były admin i moderator tego forum (do 01.2016).
Paweł Bondaruk - Foka na mirofonie
Kalendarz triathlonowy 2018
Instagram,
Avatar użytkownika
foka
Admin
 
Posty: 3775
Dołączył(a): 02-06-2010, 21:24
Lokalizacja: Poznań

Postprzez elim » 12-10-2010, 18:13

Wyczytalem, ze szerokosc kierownicy powinna byc rowna odleglosci pomiedzy ramionami.

Opierajac dlonie na klamkomanetkach plaszczyzna rak powinna byc ulozona prostopadle do plaszczyzny tulowia, a plaszczyzny rak powinny byc do siebie rownolegle.

Zbyt mala szerokosc kierownicy moze powodowac problemy z oddychaniem, natomiast zbyt duza moze powodowac trudnosci ze sterowaniem.
Triathlon Series Team
Avatar użytkownika
elim
 
Posty: 4477
Dołączył(a): 24-06-2010, 12:25
Lokalizacja: Gdańsk

Postprzez emilpe » 12-10-2010, 19:54

Jeśli chodzi o wybór: kompaktowa czy klasyczna korba poczułem się nimal wywołany do tablicy, gdyż sam jestem wielkim zwolennikiem tych pierwszych ;-)
Otóż kompaktowe korby, czyli 50x34 powstały na rzecz największych podjazdów na TdF oraz do turystycznych szosówek w celu uniknięcia 3 tarcz, ale ich przydatność dla 95% użytkowników szosówek tutaj udowodnię :-P
Zakładamy że mamy do dyspozycji 10 rzędową kasetę i stosujemy te same opony.
Przy zestawie klasycznym mamy 53x39 i kasetę 13x26 (rozkład 13-14-15-16-17-18-20-22-24-26). Zakładam, że wszystkie przełożenia obliczam przy kadencji 95obr/min. A więc mamy zakres przełożeń 1,5 (v=18,04kmh) do 4,07 (v=49,03kmh)
Natomiast przy zestawie kompaktowym mamy 50x34 i kasetę 12x23 (rozkład 12-13-14-15-16-17-19-20-21-23). Tutaj zakres przełożeń wygląda tak: 1,48 (v=17,78kmh) do 4,17 (v=50,11kmh).
1) Tutaj już widać pierwszy argument czyli większy zakres przełożeń, co daje nam lżejsze przełożenie pod górkę i twardsze przełożenie maksymalne. Różnica prędkości, przy tej samej kadencji wynosi 32,33 dla kompaktu i 30,99 dla klasyka- różnica nie do pogardzenia.
2) Mniejsze skoki pomiędzy kolejnymi przełożeniami przy zestawie kompaktowym. Mamy tutaj tylko 2 skoki po 2 zęby, a w klasyku 4). Jest to również bardzo ważny argument za.
3) Mniejsza waga- mniejsze zębatki na korbie i kasecie oczywiście niosą za sobą obniżenie masy. jest to co prawda max kilkanaście gram, ale zawsze coś, a jest to też masa rotująca...
4) Większa sztywność- mniejsza zębatka to mniejszy promień a zatem mniejszy moment skręcający i większa sztywność zębatek korby.

Wady?
Jest jedna, dla nas mało istotna. Mianowicie gdy zamierzamy naprawdę szybko jechać, to przy przełożeniu 53x11 mamy 4,82 (v=57,95kmh), a przy 50x11 jest 4,55 (v=54,67kmh) Ogranicza nas tutaj fakt, że żadna z firm nie produkuje (bądź o tym nie wiem) kaset z zębatką 10. Takie przełożenie jak 53x11 to używają kolarze zawodowi na finiszu wyścigów, a nam to się może przydadzą na mega zjazdach, ale to naprawdę rzadko.
Avatar użytkownika
emilpe
 
Posty: 720
Dołączył(a): 04-06-2010, 21:31
Lokalizacja: Poznań

Postprzez witja71 » 15-10-2010, 21:42

a jakie macie zdanie na temat dlugosci korb?
mi przy 180 cm powiedzieli, ze nie mniej niz 175 .....
Avatar użytkownika
witja71
 
Posty: 220
Dołączył(a): 05-07-2010, 10:37
Lokalizacja: łódź

Postprzez Pyra » 16-10-2010, 06:45

witja71 napisał(a):a jakie macie zdanie na temat dlugosci korb?
mi przy 180 cm powiedzieli, ze nie mniej niz 175 .....

To jest klasyczne podejście do długości korb.
Ale spójrz na inny wątek w tym dziale:
http://xtri.pl/dlugosc-korb-vt216.htm
Ja w każdym razie zamierzam poeksperymentować - jestem na etapie szukania ślusarza, który mi nagwintuje stare korby na długość 145mm :shock:
Obecnie, przy wzroście 174 mam korby [w szosówce] 172,5mm.
Paweł Ziemkowski; 3k-11:24(2011); 5k-19:45(2010); 10k-39:51(2010); 15k-62:56(2011); 21,1k-1:28:54(2011); 42,2k-3:13:40(2010); HIM-6:25:16 (Susz 2011)
http://www.dietdoctor.com/lchf
Volenti non fit iniuria
Avatar użytkownika
Pyra
Moderator
 
Posty: 1133
Dołączył(a): 05-07-2010, 15:41
Lokalizacja: Poznań

Postprzez foka » 16-10-2010, 08:58

Prawdę mówiąc pyra to ja też jestem w stanie znaleźć sobie stare korby i je na taki eksperyment poświęcić. 145 to będzie trochę ekstremalnie jak dla mnie, ale do 165-160 napewno zejde.

Daj znac jak znajdziesz ślusarza.

Już nawet pomijająć "nowe podejście" myślę że dobieranie maksymalnych długościowo korb nie jest koneiczne.
Były admin i moderator tego forum (do 01.2016).
Paweł Bondaruk - Foka na mirofonie
Kalendarz triathlonowy 2018
Instagram,
Avatar użytkownika
foka
Admin
 
Posty: 3775
Dołączył(a): 02-06-2010, 21:24
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Pyra » 16-10-2010, 16:05

Dr Day [ten od krótkich korb] ma 6'2'' wzrostu czyli ok. 188 i eksperymentował na sobie z długością korb 145mm :!:

[ Dodano: 16-10-2010, 17:08 ]
foka napisał(a):Daj znać jak znajdziesz ślusarza.
Prawdę mówiąc, to - oprócz ślusarza - potrzebne mi są stare korby do ultegry.
Chyba zamieszczę ogłoszenie w Bazarze
Paweł Ziemkowski; 3k-11:24(2011); 5k-19:45(2010); 10k-39:51(2010); 15k-62:56(2011); 21,1k-1:28:54(2011); 42,2k-3:13:40(2010); HIM-6:25:16 (Susz 2011)
http://www.dietdoctor.com/lchf
Volenti non fit iniuria
Avatar użytkownika
Pyra
Moderator
 
Posty: 1133
Dołączył(a): 05-07-2010, 15:41
Lokalizacja: Poznań

Re: polecamy

Postprzez xTri pro

Avatar użytkownika
xTRI.pl Pro
 


Powrót do Sprzęt

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości