kalendarz triathlon

Tętno -ciekawostki, pytania, HRmax, HRrest itp itd

Zapobieganie i leczenie kontuzji oraz wpływ diety na naszą dyspozycję.

Tętno -ciekawostki, pytania, HRmax, HRrest itp itd

Postprzez misiek440 » 12-07-2018, 19:54

Witam wszystkich jako że jest to mój pierwszy post. W sumie to nie wiedziałem czy umieścić go w dziale trening czy zdrowie więc jeśli sie pomyliłem to proszę o przeniesienie. Panowie mam kilka pytań do że tak powiem profesjonalistów. Dodam że nigdy nie startowałem w żadnym tri, wiele czytałem na temat treningu w szczelności biegowego, analizowałem a nawet zrealizowałem kilka planów opartych tętno ale wiecznie pojawia się u mnie kilka pytań.

1.Generalnie jak sprawdzacie Hrmax, i czy o niego opieracie strefy tętna. U mnie np po dłuższej przerwie od treningów mogę iść na byle jakie rozbieganie i na pierwszym mniejszym podbiegu robionym w miarę szybko osiągne swój hrmax 180 ale dzieje się to tylko jak mam długi okres roztrenowania. Jak wchodzę na duże objętości treningowe to mam problem z osiągnięciem 165 a 170 to już jest taki hardcore że tylko żygnąc po treningu no i nie do utrzymania dłużej niż jakiś 2-4minutowy interwał. Czytałem że jak zaczyna się robić baze to tętno maksymalne u nie których spada. I teraz pytanie jak wyznaczyć od tego strefy tętna. OD hrmax po roztrenowanowaniu czy od hrmax podczas treningu. Generalnie jak już wejde na dużą objętość to osiągniecie tych 180 nawet jakbym miał się czołgać na kolanach jest nierealne.


2.Drugie pytanko też w sumie związane z tętnem. Jak sie mają wasze strefy tętna na rowerze do tych z biegania. Powiem jak to specyficznie wygląda jak jade na długi trening to mam bardzo niskie tętno mimo sporego zmęczenia mięśni. Generalnie nie jestem wstanie wskoczyć na takie tętna jak osiągam przy bieganiu. Natomiast moje zmęczenie przy tętnie 140 jest odczuwalne jak zmęczenie podczas biegania przy 160. Czy to normalne?

Jak wy macie realizujecie treningi na tętno, u was też są takie rozbieżności?
Avatar użytkownika
misiek440
 
Posty: 3
Dołączył(a): 12-07-2018, 19:40

Re: Tętno -ciekawostki, pytania, HRmax, HRrest itp itd

Postprzez robertino » 12-07-2018, 20:55

normalne. W bieganiu pracuje więcej grup mięśniowych, więcej krwi serce musi przepompować, żeby je natlenić.
stref tętna nie określaj na podstawie HRmax. Najlepiej oczywiście zrobić badania w jakimś ośrodku, ale sposobem „domowym” też się da. Pozycja „Trening z pulsometrem” Joe Friel. Tam jest opisana procedura testowa 20min i są tabelki z których odczytujesz strefy.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Avatar użytkownika
robertino
 
Posty: 1677
Dołączył(a): 01-08-2014, 15:50
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tętno -ciekawostki, pytania, HRmax, HRrest itp itd

Postprzez misiek440 » 13-07-2018, 15:07

w sumie to moja pozycja na liście do przeczytania, kiedyś wyrywkowo czytałem o tym teście polega on o ile wiem na wyznaczeniu tętna LT, tylko pytanie skoro hrmax obniżyło mi się znaczaco to zapewno podczas tego testu tętno LT też się obniży i teraz go powtorzać np co 2-3 tygodnie czy jak. Jak wy to robicie?
Avatar użytkownika
misiek440
 
Posty: 3
Dołączył(a): 12-07-2018, 19:40

Re: Tętno -ciekawostki, pytania, HRmax, HRrest itp itd

Postprzez robertino » 13-07-2018, 15:21

misiek440 napisał(a):w sumie to moja pozycja na liście do przeczytania, kiedyś wyrywkowo czytałem o tym teście polega on o ile wiem na wyznaczeniu tętna LT, tylko pytanie skoro hrmax obniżyło mi się znaczaco to zapewno podczas tego testu tętno LT też się obniży i teraz go powtorzać np co 2-3 tygodnie czy jak. Jak wy to robicie?

nie sądzę, żebyś musiał to powtarzać częściej niż raz w roku. Zmieniać się będą oczywiście tempa, bo będziesz bardziej wytrenowany, ale u mnie tętno LTHR się praktycznie nie rusza. W granicach błędu pomiaru 1, max 2 uderzenia na minutę.
Wydaje mi się, że Twoje HRmax się też nie zmieniło. Nie dałeś z siebie wszystkiego raczej. Ale to tylko obserwacja z boku. Być może się mylę.
Avatar użytkownika
robertino
 
Posty: 1677
Dołączył(a): 01-08-2014, 15:50
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tętno -ciekawostki, pytania, HRmax, HRrest itp itd

Postprzez misiek440 » 13-07-2018, 17:53

Bardziej tu sie sugerowałem wywiadem z Ryszardem Szulem

"Przejdźmy dalej – spadek tętna maksymalnego – o co chodzi?
To znaczy, że nie jesteśmy w stanie przybliżyć się tętna do maksymalnego uzyskanego w teście. Ciekawe zachowania HRmax obserwowałem podczas pracy z piłkarzami. Gdy robiłem im testy diagnostyczne, to zawsze zaczynałem od biegu na 1500 metrów, żeby określić tętno maksymalne i wyliczyć VO2max, i żeby potem, na podstawie tętna maksymalnego, zrobić im test Żołądzia, określający strefy treningowe. Po przerwie wypoczynkowej zawodnicy uzyskiwali tętno maksymalne wyższe o 7-8 uderzeń niż zazwyczaj.
Trening wytrzymałości obniża tętno maksymalne, tętno maksymalne spada również z wiekiem. Przy silnym zmęczeniu tętno maksymalne obniża się bardzo mocno. U wspomnianej już triathlonistki, gdy była w normalnej dyspozycji, osiągała 202-203, a w momencie, gdy była przetrenowana, na próbie na podjeździe nie była w stanie przekroczyć 182. Tętno maksymalne miała obniżone o 20 uderzeń."
Avatar użytkownika
misiek440
 
Posty: 3
Dołączył(a): 12-07-2018, 19:40

Re: Tętno -ciekawostki, pytania, HRmax, HRrest itp itd

Postprzez kajet » 13-07-2018, 20:43

Akurat pan Ryszard Szul wygłasza różne przedziwne teorie, poczytajcie sami. I nie chodzi mi o tezę zawartą w tytule, z którą większość się zgodzi, ale o rekomendacje typu "nie przekraczaj 80% tętna maksymalnego", albo że wszystko jedno, czy się trenuje dużo i lekko, czy mało a intensywnie, ponieważ "w treningu liczą się spalone kalorie"...

https://eurosport.interia.pl/lekkoatlet ... Id,1536418
"People tend to break and don't want the pain anymore. He ([Sanders]) just seems to fucking enjoy it" - S. Kienle
https://enduhub.com/pl/kajet/
Avatar użytkownika
kajet
 
Posty: 2527
Dołączył(a): 02-10-2014, 09:51

Re: polecamy

Postprzez xTri pro

Avatar użytkownika
xTRI.pl Pro
 


Powrót do Zdrowie i odżywianie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron