kalendarz triathlon

Posiłki, jak przyrządzać?

Zapobieganie i leczenie kontuzji oraz wpływ diety na naszą dyspozycję.

Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez bizonek » 17-11-2016, 20:45

Wiemy już, że smażenie nie jest zdrowe. Wiec nasuwa się pytanie co jest najzdrowsze:
- gotowanie na parze,
- gotowanie,
- pieczenie,
- duszenie?
Chciałbym zainwestować w coś, może parowar ale jaki i jakiej firmy?
Podpowiedzcie w czym przygotowywać najzdrowsze posiłki, żeby były najbardziej wartościowe.
Avatar użytkownika
bizonek
 
Posty: 86
Dołączył(a): 15-05-2016, 17:13

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez MateuszP » 17-11-2016, 22:09

Ale jest smacznie i to generalnie ma spore znaczenie.
M- 3:13'34-Wawa 2013
HM- 1:29'13- Żywiec 2015
Standard- 2:30'53-Rawa Maz. 2015
Standard- 2:31'43-Pniewy 2015
http://www.wpfgrotterdam2021.com
Avatar użytkownika
MateuszP
 
Posty: 4721
Dołączył(a): 28-10-2013, 11:39
Lokalizacja: Radomsko

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez Blade » 18-11-2016, 08:04

W tym tygodniu byłem u dietetyka i zadałem mu podobne pytanie, wszystko o czym wspominasz jest ok , do tego grilowanie, a nawet smażenie na patelni ale na maśle klarowanym albo oleju kokosowym czy smalcu, oczywiście bez panierki i tego tłuszczu malutko.

Parowar jest super, mam dwupiętrowy za ~120zł, ale jakbym miał kupować teraz dołożyłbym do Morphy Richards IntelliSteam ~400 zł, ale masz 3 niezależnie włączane komory, kolega na tym gotuje i chwali, ew zainwestowałbym w grill elektryczny.
Avatar użytkownika
Blade
 
Posty: 357
Dołączył(a): 04-05-2015, 10:49
Lokalizacja: Gliwice

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez MateuszP » 18-11-2016, 08:29

Blade napisał(a):W tym tygodniu byłem u dietetyka i zadałem mu podobne pytanie, wszystko o czym wspominasz jest ok , do tego grilowanie, a nawet smażenie na patelni ale na maśle klarowanym albo oleju kokosowym czy smalcu, oczywiście bez panierki i tego tłuszczu malutko.

Parowar jest super, mam dwupiętrowy za ~120zł, ale jakbym miał kupować teraz dołożyłbym do Morphy Richards IntelliSteam ~400 zł, ale masz 3 niezależnie włączane komory, kolega na tym gotuje i chwali, ew zainwestowałbym w grill elektryczny.


Ja smażę na kokosowym, aczkolwiek już też słyszałem od dietetyka (nie tego którego odwiedzam), że olej rzepakowy też będzie dobry. Oby nie oliwa z oliwek/lniany/słonecznikowy.

Co do grilla to zakupiłem taki:
http://www.audiopioneer.pl/grundig-cg-5 ... ktowy.html

300zł za niego bym nie dał.

W Carrefourze był za 130 czy 140zł. Parę posiłków przyrządziłem i polecam, aczkolwiek opcja dobrej patelni jest bardzo konkurencyjna. Raz, że raczej szybciej (przygotowanie i mycie) co jest chyba kluczowe, dwa, że jednak będzie bardziej uniwersalna i trzy, że zalinkowany grill zajmuje trochę miejsca. Mięsko i warzywa (cukinia pyszna) z patelni czy z grilla ekstra sprawa moim zdaniem.

Z kolei Pani dietetyk @hadwao polecała mi urządzenie zwane wolnowarem.
M- 3:13'34-Wawa 2013
HM- 1:29'13- Żywiec 2015
Standard- 2:30'53-Rawa Maz. 2015
Standard- 2:31'43-Pniewy 2015
http://www.wpfgrotterdam2021.com
Avatar użytkownika
MateuszP
 
Posty: 4721
Dołączył(a): 28-10-2013, 11:39
Lokalizacja: Radomsko

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez Blade » 18-11-2016, 09:07

za tydzień w Lidlu jest Black Friday, grill odpuszczę, ale sokowirówkę chyba nabędę, podobno soki warzywne są dobre :P,
ale faktycznie dobra patelnia, zwykła albo taka do grillowania, wydaje się praktyczniejsza. Tak mam z parowarem, niby smaczne jedzenie, obierasz wrzucasz nastawiasz czas i idziesz sobie, nie trzeba nic pilnować, ale potem trzeba umyć... ;/

Grill elektryczny
http://www.lidl.pl/pl/oferta.htm?action=showDetail&id=76714
Sokowirówka
http://www.lidl.pl/pl/oferta.htm?action=showDetail&id=76739
Avatar użytkownika
Blade
 
Posty: 357
Dołączył(a): 04-05-2015, 10:49
Lokalizacja: Gliwice

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez MateuszP » 18-11-2016, 09:19

Kurczę, co z tymi sokami? Ja wolę zjeść owoc niż sam sok. Coś przemawia za tym by inwestować w soki?
M- 3:13'34-Wawa 2013
HM- 1:29'13- Żywiec 2015
Standard- 2:30'53-Rawa Maz. 2015
Standard- 2:31'43-Pniewy 2015
http://www.wpfgrotterdam2021.com
Avatar użytkownika
MateuszP
 
Posty: 4721
Dołączył(a): 28-10-2013, 11:39
Lokalizacja: Radomsko

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez fosforus » 18-11-2016, 09:20

MateuszP napisał(a):Kurczę, co z tymi sokami? Ja wolę zjeść owoc niż sam sok. Coś przemawia za tym by inwestować w soki?

kilo buraków na drugie śniadanie też zjesz?
nie ścigam się
Avatar użytkownika
fosforus
 
Posty: 624
Dołączył(a): 04-09-2013, 15:11

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez Karjar » 18-11-2016, 09:20

Nie ma czegoś takiego, jak zdrowe smażone jedzenie z racji zmian zachodzących w podgrzewanym tłuszczu. Zachodzi tam proces autooksydacji, który powoduje powstawanie olbrzymich ilości wolnych rodników, czyli cząstek kancerogennych. Które nota bene powstają również przy intensywnym wysiłku fizycznym i osłabiają regenerację. Mamy ich zatem i tak pod dostatkiem, więc pamiętać trzeba o pożeraniu antyoksydantów po treningu.
Ale jeśli ktoś chce smażyć, to najlepiej nadają się do tego dwa tłuszcze tj. smalec i olej kokosowy, ze względu na budowę chemiczną, która przy dużych temperaturach nie powoduje powstawania wyżej wspomnianych procesów. Niektórzy dodają do tej listy klarowane masło.
Warto pamietać, że produkty smażone obciążają też żołądek i utrudniają trawienie. Stąd często znane uczucie ciężkości. I potrzeba wydatkowania przez ciało extra energii, która mogłaby by byś zużyta np. na regeneracją po treningu.

Koniec końców, jeśli smażone jemy sporadycznie to luz, nie wpadajmy w paranoję, gorzej jak to dzieje się często. :)
Avatar użytkownika
Karjar
 
Posty: 717
Dołączył(a): 31-08-2015, 20:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez klzn » 18-11-2016, 09:25

Polecam garnek rzymski, szczególnie do potraw jednogarnkowych.
Avatar użytkownika
klzn
 
Posty: 137
Dołączył(a): 21-10-2014, 23:44

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez Karjar » 18-11-2016, 09:33

MateuszP napisał(a):Kurczę, co z tymi sokami? Ja wolę zjeść owoc niż sam sok. Coś przemawia za tym by inwestować w soki?

Nic. Wyciskając sok pozbywasz się mega ważnego błonnika. Ale nie tylko, z błonnikiem związane są tzw. polifenole, które są strategiczne dla organizmu w kontekście naprawy i ochrony przed wolnymi rodnikami. Od błonnika "oddziela" je dopiero flora bakteryjna jelit. Wyrzucając błonnik wyrzucasz też polifenole. Dlatego z punktu widzenia odżywczego zawsze lepszy będzie koktajl ze zmiksowanych warzyw/owoców, niż wyciśnięty sok. To też "cały" owoc/warzywo w łatwiejszej nawet do strawienia formie. :D
Avatar użytkownika
Karjar
 
Posty: 717
Dołączył(a): 31-08-2015, 20:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez hadwao » 18-11-2016, 09:40

Przy okazji soków/koktajli warto też dodać, że zwłaszcza w przypadków owoców nie są one takie super bo powodują bardzo duży wyrzut cukrów w krótkim czasie - znacznie większy niż owoc jedzony w normalnej formie (chodzi o ilość - w koktajlu po prostu zjadasz więcej niż tradycyjnie).
Co do samej sokowirówki to mam i mam mieszane uczucia - soków z sokowirówki nie można za bardzo przechowywać (wyciskane tu się lepiej sprawdzają), a zrobienie soku to sporo pracy + dochodzi upierdliwe mycie. Ogólnie stosuję rzadko bo mi się po prostu nie chce. Wyciskarki się lepiej sprawdzają... No i sokowirówką nie wszystko da się przerobić na sok - znów tutaj wyciskarka jest lepsza i bardziej ekonomiczna. My osobiście w domu częściej stosujemy mikser stojący z kubkami. Wrzucasz wszystko do naczynia, miksujesz, zakręcasz i drugie śniadanie do pracy gotowe. Zero mycia/sprzątania.
Avatar użytkownika
hadwao
 
Posty: 4334
Dołączył(a): 12-06-2013, 11:27
Lokalizacja: Poznań/Plewiska

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez fosforus » 18-11-2016, 09:54

Dlaczego sok z wyciskarki się lepiej przechowuje niż z sokowirówki
nie ścigam się
Avatar użytkownika
fosforus
 
Posty: 624
Dołączył(a): 04-09-2013, 15:11

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez MateuszP » 18-11-2016, 09:55

Do tego jeżeli urządzenie ma metalowe części do pozyskiwania soku to niektóre elementy takie jak witamina C ucieka. Gdzieś to kiedyś wylapałem.
Ja ładuję do blender i git.

Fakt z buraki na śniadanie to jest ok. Ale biorąc sprawę indywidualnie to pierwszy posiłek u mnie jest na słodko ;)
M- 3:13'34-Wawa 2013
HM- 1:29'13- Żywiec 2015
Standard- 2:30'53-Rawa Maz. 2015
Standard- 2:31'43-Pniewy 2015
http://www.wpfgrotterdam2021.com
Avatar użytkownika
MateuszP
 
Posty: 4721
Dołączył(a): 28-10-2013, 11:39
Lokalizacja: Radomsko

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez hadwao » 18-11-2016, 10:00

fosforus napisał(a):Dlaczego sok z wyciskarki się lepiej przechowuje niż z sokowirówki

Naukowo to nie wiem co na to wpływa, ale sok z sokowirówki szybko się robi "nieświeży". Nie wiem może to kwestia tego, że sporo powietrza się do niego dostaje (robi się na nim okrutna piana) i potem szybciej fermentuje? Ogólnie wg. mnie sok z sokowirówki dobrze smakuje tylko zaraz po wyciśnięciu, a "pijalny" jest przez 12-24h pod warunkiem przechowywania w lodówce.
Avatar użytkownika
hadwao
 
Posty: 4334
Dołączył(a): 12-06-2013, 11:27
Lokalizacja: Poznań/Plewiska

Re: Posiłki, jak przyrządzać?

Postprzez Karjar » 18-11-2016, 10:03

hadwao napisał(a):Przy okazji soków/koktajli warto też dodać, że zwłaszcza w przypadków owoców nie są one takie super bo powodują bardzo duży wyrzut cukrów w krótkim czasie - znacznie większy niż owoc jedzony w normalnej formie (chodzi o ilość - w koktajlu po prostu zjadasz więcej niż tradycyjnie).

Jako koktajl rozumiem właśnie zmiksowane w całości owoce lub warzywa np. w mikserze lub blenderze. Wówczas nie ma akcji "cukro-insulinowej", ponieważ jednocześnie spożywasz dużo wspomnianego błonnika, a on m.in. odpowiada za regulację uwalniania cukru do krwi. Stąd łagodne wchłanianie. :D A badania pokazują, że nawet duże ilości owoców nie powodują problemów nawet dla cukrzyków typu 2. Właśnie dzięki błonnikowi.
Avatar użytkownika
Karjar
 
Posty: 717
Dołączył(a): 31-08-2015, 20:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: polecamy

Postprzez xTri pro

Avatar użytkownika
xTRI.pl Pro
 

Następna strona

Powrót do Zdrowie i odżywianie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości