kalendarz triathlon

Tętno na rowerze po pływaniu

Zadaj pytanie dotyczące konkretnego aspektu treningu lub podziel się swoja wiedzą z innymi!

Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez crux » 25-06-2017, 20:53

Witajcie,
Jak dotąd nie potrzebowałem pomocy, ale sytuacja mnie do tego zmusza. Z pewnością spotkaliście się z takim stanem a mi ułatwicie planowanie kolejnych startów. Do rzeczy.

To mój trzeci sezon Tri a oderwałem się (samodzielnie) siłą od biurka właśnie 3 lata temu (mam 37 lat) postanawiając coś zacząć ze sobą robić poza nie robieniem nic. Nigdy nie uprawiałem żadnego sportu i to procentuje ;)

W tym roku mam za sobą dwa starty na 1/8. W planie już opłacone kolejne dwa starty na 1/4. Powtórzyła się przy obu startach ta sama sytuacja. Otóż po wyjściu z wody (ostatnio śr HR 157 mierzone HRM Tri + Garmin Fenix 3) i po wejściu na rower HR strasznie leci do góry do poziomu pod 165-170 przy prędkości średniej ok. 31 km/h. Nie jestem w stanie tego zrzucić, po 10 km jest nieco lepiej a wiec po rozgrzaniu nóg, ale nie tak jak na zwykłym rowerowym treningu gdzie na dystansie 80-100km mam śr HR <140 a śr prędkość to ok. 29-30km/h przy czym pierwsze 10km i ostatnie 10km bardzo luźno 25km/h. Wyjazd w grupie 3-4 osobowej ze zmianami. Solo przy braku wiatru na prostej jak stół drodze z lemondką mogę jechać 35km/h z tętnem <140. O co chodzi, co powinienem zrobić? Pływam w piance, jest dopasowana, nic uciska mi nóg. Na biegu tętno jest ok, spada szybko jak mam zbieg czy zwalniam, rośnie jak podbieg, tempo biegu na treningach odpowiada tempie na zawodach przy tym samym tętnie. Sam nie wiem co dalej, liczę na pomoc.

Pozdrawiam!
Avatar użytkownika
crux
 
Posty: 18
Dołączył(a): 13-07-2015, 18:24

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez robertino » 25-06-2017, 21:38

crux napisał(a):Witajcie,
Jak dotąd nie potrzebowałem pomocy, ale sytuacja mnie do tego zmusza. Z pewnością spotkaliście się z takim stanem a mi ułatwicie planowanie kolejnych startów. Do rzeczy.

To mój trzeci sezon Tri a oderwałem się (samodzielnie) siłą od biurka właśnie 3 lata temu (mam 37 lat) postanawiając coś zacząć ze sobą robić poza nie robieniem nic. Nigdy nie uprawiałem żadnego sportu i to procentuje ;)

W tym roku mam za sobą dwa starty na 1/8. W planie już opłacone kolejne dwa starty na 1/4. Powtórzyła się przy obu startach ta sama sytuacja. Otóż po wyjściu z wody (ostatnio śr HR 157 mierzone HRM Tri + Garmin Fenix 3) i po wejściu na rower HR strasznie leci do góry do poziomu pod 165-170 przy prędkości średniej ok. 31 km/h. Nie jestem w stanie tego zrzucić, po 10 km jest nieco lepiej a wiec po rozgrzaniu nóg, ale nie tak jak na zwykłym rowerowym treningu gdzie na dystansie 80-100km mam śr HR <140 a śr prędkość to ok. 29-30km/h przy czym pierwsze 10km i ostatnie 10km bardzo luźno 25km/h. Wyjazd w grupie 3-4 osobowej ze zmianami. Solo przy braku wiatru na prostej jak stół drodze z lemondką mogę jechać 35km/h z tętnem <140. O co chodzi, co powinienem zrobić? Pływam w piance, jest dopasowana, nic uciska mi nóg. Na biegu tętno jest ok, spada szybko jak mam zbieg czy zwalniam, rośnie jak podbieg, tempo biegu na treningach odpowiada tempie na zawodach przy tym samym tętnie. Sam nie wiem co dalej, liczę na pomoc.

Pozdrawiam!

hej. Po pierwsze prędkość nie ma tu absolutnie żadnego znaczenia. To tylko stopień Twojego wytrenowania pozwala Ci jechać 31km/h albo 41km/h. Poza tym te wartości tętna, które podajesz, nie są wcale z kosmosu. Przeciętne rzekłbym.

Odnośnie tętna po odcinku pływackim: to normalne, że masz wysokie. Ja jak wsiadam na rower po T1, to moje tętno jest w piątej strefie (wg Friel'a), czyli zdecydowanie za wysoko!! Musisz po prostu:
- zacząć rower wolniej
- spokojnie poczekać aż tętno spadnie do odpowiedniego poziomu (jak lecisz 1/4, to trzymaj początek 4 strefy, jak 1/8 to możesz walić w drugiej połówce strefy 4. Pilnuj, żebyś nie wychodził zbyt często i na zbyt długo do strefy 5)
- trenuj dużo pływania!! - nawet jak nie poprawisz znacząco czasu w wodzie, to pozwoli Ci to wyjść w lepszym stanie z wody, przez co na rowerze będziesz w stanie szybciej wejść na "swoje" obroty
- zakładki pływacko - rowerowe

I to tyle. Nic nadzwyczajnego Cię nie spotkało kolego. Trzeba to 1) wytrenować 2) przeczekać początek, a potem dawać swoje
Avatar użytkownika
robertino
 
Posty: 1636
Dołączył(a): 01-08-2014, 15:50
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez hadwao » 25-06-2017, 21:48

Duze znaczenie ma tez poziom formy. Ja na ostatnich zawodach na rowerze tetno mialem jak na vo2max... przez caly rower. O dziwo jechalo sie lekko. Po prostu troche mi forma spadla, troche stresu w zyciu prywatnyn przed zawodami i tetno zwariowalo. Czesto tak mam jak wracam do treningow po przerwie.
Do czego zmierzam - samo tetno na zawodach nie musi byc miarodajne - moze po prostu adrenalina je podnosi. Moze tez byc jak Robert pisze i po prosti slabo wyplywany jestes. Powodow moze byc wiele. Na pewno warto zaczac spokojnie rower - tu mozna wiele stracic jak sie za mocno ruszy.
Avatar użytkownika
hadwao
 
Posty: 4334
Dołączył(a): 12-06-2013, 11:27
Lokalizacja: Poznań/Plewiska

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez crux » 26-06-2017, 06:39

Panowie, dziękuję za odpowiedzi. Fakt, dość mało pływałem, ledwie po 8km w kwietniu i maju. Rower będę zaczynał dużo lżej niż obecnie.

Udanego tygodnia!
Avatar użytkownika
crux
 
Posty: 18
Dołączył(a): 13-07-2015, 18:24

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez arthuroo » 26-06-2017, 07:14

z reguły dużo wiem o tętnie na rowerze oraz biegu, a prawie nic podczas pływania.
A nasz HRM jest zawsze niższe w wodzie nawet do 20% (mniejszy ciężar ciała, wolniejszy metabolizm, pozycja ciała w poziomie z mniejszą siłą grawitacji przez co serducho nie musi tak mocno pompować w końcu również jest niższe ciśnienie krwi).
Dlatego wyjście z wody i nagły wzrost HRM to nic innego jak adaptacja naszego ciała do warunków zewnętrznych, szczególnie kiedy baza wydolnościowa jest w budowie :)
rok temu zrobiłeś 1/8, w tym roku 1/4, a za rok będzie 1/2 i dojdziesz do wniosku że już pewnym wieku :) więcej satysfakcji z długich dystansów a niż katowanie serca na 1/8, czy 1/4.
Avatar użytkownika
arthuroo
 
Posty: 398
Dołączył(a): 12-01-2013, 22:24

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez crux » 09-07-2017, 17:42

Czesc,
W dzisiejszym starcie na 1/4 zastosowałem się do waszych porad i po pływaniu (śr hr 157) na rower wskoczyłem swiezy i pierwsze 5km powoli się rozkrecalem. Rower skończyłem że śr hr 163. Na biegu pierwsze 4km śr hr 165 a później zaczął się dramat. Pomimo zwolnienia z czasem o 40-50s na każdym km tętno leciało w górę i pod koniec próbowałem utrzymać hr <170, ale bez powodzenia. Cały bieg śr hr 173. Jak się domyślam zawody dla niewytrenowanego zawodnika w beztlenie tak się koncza. Pewnie by się przydało zrobić badania wydolnościowe, ale do następnych zawodów za miesiąc nie zdążę ich zrobić. Co teraz? Trzymać na rowerze tętno <160 kosztem prędkości? Bieg był ciężki a to tylko 11km. Tylko głowa mnie dowlokła do mety :)
Avatar użytkownika
crux
 
Posty: 18
Dołączył(a): 13-07-2015, 18:24

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez Żyła » 09-07-2017, 18:35

Czytam ten post i stwierdzam, że mój organizm jest zupełnie inny. Nie wiem jakie miałem tętno na pływaniu, bo startowałem bez paska. Na dobiega do T1 wartość wynosiła 177. Rower pojechałem spokojnie i średnie tętno 161. Starałem się nie przekraczać tej wartości, a mimo to pojechałem rower życia. Na biegu świeży byłem, a średnie tętno wynosiło 185. Trochę za dużo, ale mimo to czułem się bardzo dobrze
Herbalife Ironman Gdynia 2016 - sprint - 1:21:38
Triathlon Olsztyn 2017 - sprint - 1:18:04
5150 Warsaw Triathlon - olimpijka - 2:45:37
Avatar użytkownika
Żyła
 
Posty: 28
Dołączył(a): 07-03-2016, 22:55

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez crux » 10-07-2017, 07:39

Do wszystkiego podchodzę analitycznie więc próbuje znaleźć przyczynę. Czy to mozliwe, że za mało jadłem i stąd wysokie Tętno przez brak wegli? Start był o 11, do mety dotarłem po prawie 3h a więc przed 14. O 8 na sniadanie zjadłem duzy talerz makaronu z miodem i twarożkiem - sprawdzone na 3h treningach rowerowych. 30 min przed startem zjadłem średniego banana a w trakcie roweru 2x po żelu 90 kcal każdy. Razem ok. 700-800 kcal. Może za mało? Mam 76kg i ani razu nie czułem się głodny.
Avatar użytkownika
crux
 
Posty: 18
Dołączył(a): 13-07-2015, 18:24

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez Matall » 10-07-2017, 08:18

crux napisał(a):Czy to mozliwe, że za mało jadłem i stąd wysokie Tętno przez brak wegli?



Raczej nie.
Kiedy mnie odcina energię przez brak węgli, to tętno leci, a ja nie daję rady go podnieść i pojechać wyżej.
Tak było np tutaj po 45 kilometrze :
https://www.strava.com/activities/922767044/analysis
Tam jeszcze przeszkadzał mocny wiatr czołowy, ale on zazwyczaj podnosi tętno a nie je opuszcza.
Puchar XTri 2017
Tabele Pucharu XTri 2017

1/8 IM - 1:24:17 (Lidzbark 2017)
10 km - 43:56 (Szabda 2017)
Avatar użytkownika
Matall
 
Posty: 1565
Dołączył(a): 18-01-2016, 15:04
Lokalizacja: Brodnica

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez crux » 10-07-2017, 08:48

No właśnie na na rowerze mam podobnie. Jak brak węgli to moc odcina i jadę 20 km/h :) Więc przesadziłem z tętnem przez brak wytrenowania chyba i na biegu starczyło na 4km.
Avatar użytkownika
crux
 
Posty: 18
Dołączył(a): 13-07-2015, 18:24

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez crux » 21-08-2017, 18:09

Mała aktualizacja tematu po kolejnym starcie na 1/4. Tym razem mimo wszystko jadłem więcej tj. talerz makaronu na 2,5h przed startem, żel 20g carbo na 10 min przed pływaniem, 3x żel na rowerze i 1x żel na biegu. Tętno utrzymywało się na zakładanym poziomie ~160 do samej mety. Nie miałem żadnego odcięcia o którym pisałem wcześniej. Może jednak nie było energii wcześniej i po prostu brakowało węgli :)
Avatar użytkownika
crux
 
Posty: 18
Dołączył(a): 13-07-2015, 18:24

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez PiotrS » 21-08-2017, 20:34

:), śmieć mi się chce, przepraszam ale tak, jak czytam, słuchajcie organizmu a takie rzeczy, jak nie najedzony organizm, to ja pomijam bo zakładam że każdy z nas na strat, jest wypoczęty i najedzony. :).

Pływasz słabo jak ja, więc piszę.
Woda za mocno? Jak nie pływasz to co się dziwisz?
Po iluś tam minutach w wodzie jesteś w tzw "kwasie" (przebiegnij mocno 400m i po 30 sekundach spróbuj pobiec w tempie na 5km to poczujesz o co kaman) i organizm sobie nie radzi, dlatego nie możesz wejść na upragnione prędkości na rowerze.
Potem to samo na biegu. Nie wiem jakie HR, jesteś w stanie utrzymać przez dłuższy czas.
Ja np wiem, że jak pojadę do około 168 a biec będę do około 172 to będzie ok (dystans 1/8) i starczy jeszcze na ciut mocniejszy finsz.

Rada, jak wyjdziesz z wody to spokojnie ogarniaj strefę i spokojnie pojedź pierwsze 1-3 km (ja wtedy piję, jem itp), wyczuj to na oncu roweru zluzuj. Potem na biegu zrób to samo, hamuj się, spokojnie pobiegnij...hm nie wiem ile, bo mam doświadczenie z tego roku na 1/8... ja staram się spokojnie pobiec 1-1,5 km, potem będziesz w stanie wkręcić się na zadane tempo (bo organizm się nieco odkwasi).
Tu masz mój ostatni start z Gdyni.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1897274285
Start był na luzie (za dużo dla mnie pływania) ale taktyka ta sama.
Co zrobić by czuć się lepiej po wyjściu z wody?
Pływać :) więcej o ile lubisz, bo ja nie.
Avatar użytkownika
PiotrS
 
Posty: 568
Dołączył(a): 10-11-2012, 21:58
Lokalizacja: 3city

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez crux » 22-08-2017, 07:41

Słucham organizmu i wyciągam wnioski :)

Start lipiec 1/4:
1. Pływanie 2:23/100m, HR 157
2. Rower 30,45 km/h, HR 163
3. Bieg 5:56 min/km, HR 170

Start sierpień 1/4:
1. Pływanie 2:28/100m, HR 155
2. Rower 30,23 km/h, HR 162
3. Bieg 5:44 min/km, HR 163

Jak widać bieg szybszy przy wyraźnie niższym HR. Jedyną różnicą było więcej żeli w trakcie sierpniowego startu (na mecie zmusiłem się do jedzenia, w lipcu byłem wygłodniały mimo wszystko) oraz wydłużenie treningów biegowych z ok. 11-12km do 13-15km w 3 tygodnie przed startem.
Na 1/8 mogę cisnąć dużo bardziej na biegu - w maju i czerwcu tempo po 5:08 i 5:09, na 1/4 niestety muszę oszczędzać się już na rowerze. Wyciągając wnioski to wydaje mi się, że potrzebuje dłuższych wybiegań oraz oczywiście jedzenia większej ilości carbo.
Avatar użytkownika
crux
 
Posty: 18
Dołączył(a): 13-07-2015, 18:24

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez KamilN » 22-08-2017, 08:07

Jak dla mnie to wygląda na wzrost wydolności miesiąc do miesiąca, choć braku energii nie można wykluczać. Może doszło jakieś niewyspanie, stres lub coś podobnego i dlatego odcięło. Poza dłuższymi wybieganiami pozytywny skutek mogą dać dłuższe jazdy na rowerze połączone z bieganiem (starczy nawet 2-3km), żeby przyzwyczaić organizm do specyfiki wysiłku.

Tu masz drugą Gdynię do porównania, zero jedzenia - tylko izo w bidonie na rowerze, kalkulowania i luzowania ;)
https://connect.garmin.com/modern/activity/1897430325
Triathlete - A person who doesn't understand that one sport is hard enough!
Avatar użytkownika
KamilN
 
Posty: 588
Dołączył(a): 11-02-2013, 17:15
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Tętno na rowerze po pływaniu

Postprzez PiotrS » 22-08-2017, 11:04

Przychylam się do zdania Kamila, więcej długich jazd (2-3h) i długich wybiegań, HR opadnie a i często zobaczysz wyższe wartości.
Nie wiem pod jaki dystans czy 1/8 czy 1/4 ale warto pobiegać po 15-20 km, raz w tygodniu.
No i nie podpalaj się tak jak ja, w wodzie.
Dodam zrób sobie porządne badania krwi w tym szczególnie na żelazo, tu musi wszystko grać.

ps. Kamil bardzo dobry start :).
A wykres tętna z całych zawodów mamy podobny, no może mój biegowy jest bardziej równy o ile sprzęcior pokazywał dobrze.
Avatar użytkownika
PiotrS
 
Posty: 568
Dołączył(a): 10-11-2012, 21:58
Lokalizacja: 3city

Re: polecamy

Postprzez xTri pro

Avatar użytkownika
xTRI.pl Pro
 

Następna strona

Powrót do Trening triathlonowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości