kalendarz triathlon

Dyskusja na temat kół

Wszyscy jesteśmy "sprzęciarzami". Pochwal się swoim ekwipunkiem lub podyskutuj na temat rynkowych nowości.

Dyskusja na temat kół

Postprzez MateuszP » 30-10-2018, 12:18

Witajcie, chciałbym rozpocząć dyskusję na temat kół w rowerze. Z racji, że ogólnie ilość, dostępność tego typu sprzętu wzrosła, ceny też jakby spadają oraz nastąpił ogólnie rzecz biorąc czas na ewentualne wymiany chciałbym podzielić się swoim skromnym doświadczeniem oraz uzyskać w miarę jednoznaczne odpowiedzi w co warto zainwestować by zyskać na czasie bądź by zaoszczędzić więcej sił mając taką samą prędkość.

Nadal uważam, że najważniejszą rzeczą jest poziom wytrenowania oraz pozycja. W te dwie rzeczy zasadniczo można poprawiać za darmo. Fakt, że zmiana komponentów takich jak kierownica oraz siodło też szarpie po kieszeni jednak zarówno pierwsze jak i drugie może dać możliwość wygenerowania większej mocy oraz poprawić pozycję. Tego tematu zbytnio nie chcę poruszać bo jest to zdecydowanie bardzie indywidualna sprawa. Jest teraz idealna pora by zająć się tematem pozycji, czy to pomyśleć o zmianie samej kierownicy czy jej komponentów. Drugą stroną medalu jest poprawa samej sprawności poprzez ćwiczenia oraz trenowanie trzymania rąk w węższym chwycie z głową niżej. Można też zwrócić uwagę na napęd.
Istnieje opinia, że w przypadku większego blatu, na płaskim można łatwiej utrzymać wysoką prędkość. Dodatkowa sprawa to owalne tarcze, ale tutaj z tego co wyczytałem istnieją dwa przypadki, gdzie owalny kształt daje zysk. Pierwszy z nich to wysoka moc przy jeździe na twardo, druga to relatywnie wysoka kadencja.

W przypadku samych kół. Nieco podyskutowałem z bardziej doświadczonymi. Szukam tutaj oczywiście wspomnianego zysku. To co udało mi się ustalić zamieszczam niżej, pomijam też aspekt samej sprawności sprzętu.

Waga.
Mając koła w całości z włókna można w sumie zaoszczędzić coś w okolicy 1kg. Rzecz do przemyślenia czy warto na nasze trasy. Na hopkach mniejsza masa spowoduje wolniejszy spadek prędkości, ale pytanie o ile, 1-2s? Najpierw spójrzmy na masę swoją, czy może warto ten 1kg wyrzucić z siebie. Mniejsza masa będzie też wpływała na redukcję czasu przyspieszenia, tyle w teorii.

Koło przednie.
To ono bardziej wpływa na to jak szybko możemy jechać. Zasadniczo głębszy stożek oraz dopasowanie szytki/opony do obręczy ma bardzo ważny wpływ na aero. Zbyt szeroka opona/szytka i zysk zostaje zredukowany. Im głębszy stożek tym przy wietrze będzie trudniej.
Koło tylne.
Są przeróżne możliwości stożka aż po pełne koło. Wiatr według mnie tutaj mocno nie wpływa na sterowność. Biorąc pod uwagę profile i tak najlepiej wypada opcja posiadania dysku. Sprawa niestety nie jest taka prosta jak może się wydawać, bo obecnie jest dosyć spory wybór. Są dyski typu "płyta" oraz dyski, których budowa przypomina układ jaki ja posiadam (koło o profilu + nakładka aerojacket). Dyski mają też różne kształty. Płyty zazwyczaj są płaskie, ale są bardziej wypukłe koła. Wagowo płyty są nieco (można uznać pomijalne) cięższe ale wyglądają po prostu solidniej. W przypadku tych drugich mamy do czynienia z bezpośrednim połączeniem cienkiej warstwy tworzywa z obręczą. Porównując do nakładki i koła u mnie będzie to sztywniejszy układ, ale płyta z kolei będzie najlepsza. Te dyski raczej też posiadają szprychy a jak kolega @kajet mnie upomniał UCI zakazuje takich dysków. Dla mnie to nabiera znaczenia.
Po zasięgnięciu porad z kilku źródeł, sam kształt dysku nie ma zasadniczo wpływu na jego osiągi. W przypadku jazdy po płaskim i bez elementów technicznych, gdzie trzeba przyspieszać, w dyskach na marne szukać magicznych zdolności, które przyczynią się do szybszego pokonania odcinka. W przypadku wagi płyta z aluminiową powierzchnią hamowania osiąga wagę (komplet) koło 1800-2000g, tyle co mój aktualny zestaw. Szerokość opony zasadniczo nie wpływa na straty/zysk oreo.
Sądzę, że najważniejszym przekazem tylnego koła jest przepuszczenie powietrza maksymalnie to powierzchni tego koła.

Łożyska.
Ostatni element, na który chciałbym zwrócić uwagę. Powoli powoli, ale coraz bardziej dostępne stały się łożyska ceramiczne. Rzecz droga i równie kosztowna w serwisowaniu. Jednak to tutaj można doszukać się zysku w samej prędkości jaką możemy osiągnąć. Realną przewagę takich łożysk przedstawił mi kolega podając konkretne wartości mocy i prędkości podczas jazdy na torze.


Aktualnie chciałbym poprawić swoje osiągi szukając również zmiany w tylnym kole. Poniżej mój zestaw oraz możliwości zmiany.

Na przodzie aktualnie mam profil 80mm, całe włókno, szytka 21mm (zgodnie z ogólnym podejściem, że przód lepiej by był cienki). Porównując do innych kół na których kręcę to koło potrafi popchnąć szybciej. Jest lżejsze, ma wyższy stożek, kwestia samej szytki oraz jej szerokości (21mm) dyskusyjna. Teoretycznie śmigło jest najbardziej oreo, ale sprawa moim zdaniem nie warta zmiany aktualnie.

Na tyle posiadam koło na profilu 45mm z aluminiową powierzchnią hamowania pod oponę, na które wkładam nakładkę Aerojacket od firmy Wheelbuilder (po konkrety odsyłam do strony producenta oraz YT). Koszt takiej nakładki to niecałe 100 baksów, jej waga to 400g. Dodatkowe koszty wytwarza przesyłka bo producent z USA. Koło gotowe do jazdy osiąga wartość w okolicach 2kg. Widoczne ślady nakładki na profilu koła, nie siedzi ona sztywno więc większe nierówności powodują, że trochę skacze po kole i je rysuje. Sądzę, że jest patent by to ograniczyć/wyeliminować. Powinno to też zredukować ilość powietrza, która zapewne wpada i tak pomiędzy talerze nakładki. Co do szerokości opony/szytki na tył 21mm miałbym obawy założyć, więc starsze konstrukcje dysków trochę odstraszają.

Możliwości zamiany:
1a. Dysk płyta z aluminiową powierzchnią hamowania. Zasadniczo brak zysku wagowego, polepszenie aspektu sztywności. Nie do końca wiem czy faktycznie ma ona tutaj znaczenie warte uwagi. Zippy czy Mavic Comete.

1b. Dysk płyta full włókno. Zysk wagowy w okolicach 0,5kg.

2. Dysk z owiewką, opisany jako analogiczny do układu koło+nakładka. Delikatnie niższa waga od 1b, przykładowo model Vision Metron.

3. Inne koł (koła) o profilu 45mm (profil taki by pasowała nakładka). W połączeniu tylnego koła z nakładką aspekt wagowy będzie niemal identyczny.

Tylko co oznacza lepsze. Doszedłem do wniosku, że lepsze dla mnie będzie oznaczać inwestycja głównie w łożyska ceramiczne (oczywiście zwiększenie mocy na progu oraz doszlifowanie pozycji jest kluczowe.) To (te) zdanie (zdania) również wyraziła wprost większość grupy "badawczej". Patrząc na kwotę jaka jest wymagana to zestaw kół = dysk (wliczam koszt łożysk). Dwa koła zamiast jednego przecież logiczne co lepiej zapodać :D jednak na serio, "lepsze" koła to oczywiście też zysk biorąc pod uwagę chęci na wyścigi czysto szosowe, bądź może dla bardzo technicznych czy już górzystych tras. Zakup bardziej uniwersalny Bo zdejmuję nakładkę z tylnego koła i mam komplet fajnych kół.

Z nakładką choćby w Strykowie napotkałem dwie osoby mające taki układ. jednak koła mieli o głębszym profilu i nakładka moim zdaniem wizualnie wyglądała lepiej niż u mnie.

Jeżeli ktoś może coś doradzić, podzielić się swoimi doświadczeniami to zapraszam do dyskusji.
M- 3:13'34-Wawa 2013
HM- 1:29'13- Żywiec 2015
Standard- 2:30'53-Rawa Maz. 2015
Standard- 2:31'43-Pniewy 2015
http://www.wpfgrotterdam2021.com
Avatar użytkownika
MateuszP
 
Posty: 4721
Dołączył(a): 28-10-2013, 11:39
Lokalizacja: Radomsko

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez kajet » 30-10-2018, 19:29

Moim zdaniem dość ważne jest oreo i masa kół. Także trzeba patrzeć na relację jakości do ceny.

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka
Wyszłem i poszłem na:
http://forum.triathlonlife.pl
Avatar użytkownika
kajet
 
Posty: 2560
Dołączył(a): 02-10-2014, 09:51

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez Maciej z NT » 30-10-2018, 19:35

A propos oreo

https://www.garmin.com/pl-PL/aero/

Jestem po rozmowie z firmą z Warszawy co ma autoryzację na wykonywanie tych testów. Zabawa na torze w celu znalezienie najmniejszego dragu. Jak tor nie upadnie to się wybiorę.

Są też urządzonka co można se samemu drag sprawdzać, swego czasu DC Rain to sprawdzał:

https://www.dcrainmaker.com/2018/04/han ... ensor.html
You'll Never Walk Alone
Avatar użytkownika
Maciej z NT
 
Posty: 611
Dołączył(a): 10-05-2013, 11:12
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez MateuszP » 30-10-2018, 20:24

Maciej poleciałeś grubo i sprowadzasz na ziemię poniekąd.

@kajet czyli według Ciebie dysk typu koło i "owiewka", full carbon, szyta. Najniższa waga, oreo. Waga i tak wychodzi w okolicach 1,5kg. Sztywność chyba niższa niż w w dysku płycie więc przyspieszenia mogą być trudniejsze, ale pewnie mając na uwadze wagę wychodzi na zero.
M- 3:13'34-Wawa 2013
HM- 1:29'13- Żywiec 2015
Standard- 2:30'53-Rawa Maz. 2015
Standard- 2:31'43-Pniewy 2015
http://www.wpfgrotterdam2021.com
Avatar użytkownika
MateuszP
 
Posty: 4721
Dołączył(a): 28-10-2013, 11:39
Lokalizacja: Radomsko

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez Czeskom » 30-10-2018, 20:40

A tak z ciekawości; od ilu zaczyna sie ta ceramika?
Avatar użytkownika
Czeskom
 
Posty: 1025
Dołączył(a): 10-04-2015, 01:19

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez MateuszP » 30-10-2018, 20:57

Dorzuć z tausena i jest :D
M- 3:13'34-Wawa 2013
HM- 1:29'13- Żywiec 2015
Standard- 2:30'53-Rawa Maz. 2015
Standard- 2:31'43-Pniewy 2015
http://www.wpfgrotterdam2021.com
Avatar użytkownika
MateuszP
 
Posty: 4721
Dołączył(a): 28-10-2013, 11:39
Lokalizacja: Radomsko

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez KamilN » 30-10-2018, 22:19

MateuszP napisał(a):Dorzuć z tausena i jest :D


Coś kojarzę, że na ebayu lub ali były łozyska ceramiczne bez takiego narzutu jak dają duzi producenci. Wózek przerzutki z dużymi kółkami i ceramiką można kupić już za 250-300zł, a więc dużo mniej niż za ceramicspeed.

https://www.ebay.co.uk/itm/16T-Bicycle- ... 1438.l2649
Triathlete - A person who doesn't understand that one sport is hard enough!
Avatar użytkownika
KamilN
 
Posty: 595
Dołączył(a): 11-02-2013, 17:15
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez MateuszP » 30-10-2018, 22:33

Kółka i wózek to inna sprawa już, chociaż to też koła więc podpinają się do tematu dyskusji :)



Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka
M- 3:13'34-Wawa 2013
HM- 1:29'13- Żywiec 2015
Standard- 2:30'53-Rawa Maz. 2015
Standard- 2:31'43-Pniewy 2015
http://www.wpfgrotterdam2021.com
Avatar użytkownika
MateuszP
 
Posty: 4721
Dołączył(a): 28-10-2013, 11:39
Lokalizacja: Radomsko

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez Maciej z NT » 31-10-2018, 13:39

Jeszcze jedno w sprawie kółek.

Alternatywnie zakupiłem - koło przednie bez kompromisu zakładam że będę go używał w pełnym kontakcie z meteo lub zamontuje amortyzator skrętu :)) Zipp 1080 na oponkę :))
You'll Never Walk Alone
Avatar użytkownika
Maciej z NT
 
Posty: 611
Dołączył(a): 10-05-2013, 11:12
Lokalizacja: Nowy Tomyśl

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez kajet » 31-10-2018, 23:07

@MateuszP jaja sobie przecież robiłem, usiłowałem powiedzieć coś zupełnie pozbawionego treści. Ale mimo moich wysiłków dało się coś odcedzić, graty :D
Wyszłem i poszłem na:
http://forum.triathlonlife.pl
Avatar użytkownika
kajet
 
Posty: 2560
Dołączył(a): 02-10-2014, 09:51

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez Willi » 01-11-2018, 00:24

Maciej z NT napisał(a):Jeszcze jedno w sprawie kółek.

Alternatywnie zakupiłem - koło przednie bez kompromisu zakładam że będę go używał w pełnym kontakcie z meteo lub zamontuje amortyzator skrętu :)) Zipp 1080 na oponkę :))

A Sierakow 1/4 będzie?
Avatar użytkownika
Willi
 
Posty: 1557
Dołączył(a): 19-08-2014, 20:44
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez MateuszP » 01-11-2018, 08:59

kajet napisał(a):@MateuszP jaja sobie przecież robiłem, usiłowałem powiedzieć coś zupełnie pozbawionego treści. Ale mimo moich wysiłków dało się coś odcedzić, graty :D


Wiem, bo Twój przekaz idealnie się nadaje dla producentów/sprzedawców kół, czy do sponsorowanego artykułu. Czego po Tobie wcale się nie spodziewałem, co Cię zdemaskowało.

W każdym bądź razie, patrząc na możliwość śmigania z kołem+nakładka zasadniczo rozwiązaniem, które może przynieść realny zysk moim zdaniem będzie ceramika a na drugim miejscu redukcja wagi zestawu. Sama inwestycja w dysk chyba nie będzie tak odczuwalna, chodzi mi o zmianę samego układu koło+doczepiona nakładka na jednolity dysk. Jednak może mieć dobry wpływ na "głowę", poprawić pewność siebie. Co również jest ważne. I najbliżej mi aktualnie do nabycia dysku. Tym samym miałbym zestaw zasadniczo tylko startowy, 80+dysk.

Spojrzałem też na aktywności z tego roku, przede wszystkim moje starty w "czasówkach" w Sarmoim (89-90km), Warszawa (40km), Bydgoszcz ( 45 i 22,5km +/- coś tam). Przednie koło zgodnie z tym co pokazuje aero oreo tutaj wcale nie przeszkadza, zrobienie więc nogi na 1h-270W, czyli plus 20W daje u mnie bardzo dużo. Możliwe dobicie do 42km/h na takiej mocy :-o
M- 3:13'34-Wawa 2013
HM- 1:29'13- Żywiec 2015
Standard- 2:30'53-Rawa Maz. 2015
Standard- 2:31'43-Pniewy 2015
http://www.wpfgrotterdam2021.com
Avatar użytkownika
MateuszP
 
Posty: 4721
Dołączył(a): 28-10-2013, 11:39
Lokalizacja: Radomsko

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez 120 » 01-11-2018, 17:52

Szukam kół od ponad 2 miesięcy - nad zakupem zastanawiam się od 2 lat.


Przeszedłem od aliexpres przez no Limited do FWD i DT.

Przedział cenowy od 1500 do 8000.

Chcę maksymalnego zysku za minimum ceny. :)
Przeczytałem testy kilkunastu kół i połowa z nich to wydaje mi się że są to materiały reklamowe.
Druga połowa wskazuje wady nawet topowych kół albo jako wadę wskazuje ich cenę.

Sporo kół opisanych jest tu:

https://road.cc/content/buyers-guide/21 ... w-hoops?am
Połowy tych kół nie ma u nas w ofercie.
Denerwuje mnie to, że nie można porównać kół w matematyczny sposób.
Wydanie dodatkowych 3000 nie gwarantuje lepszych osiągnięć.


U każdego producenta zdążają mniej udane modele. I to mnie powstrzymało dwa razy przed zakupem przecenionych kół a potem żałowałem, że ich nie kupiłem.

Sam bym chciał żeby ktoś mi powiedział kup koła xxx i będziesz zadowolony :)

Ktoś może coś konkretnego poleci.
Zapraszamy na:

www.forum.triathlonlife.pl
Avatar użytkownika
120
 
Posty: 547
Dołączył(a): 25-07-2013, 22:47

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez 120 » 01-11-2018, 21:03

Zestawienia rankingu marek czasami wprowadzają w człowieku rządze ich posiadania np:

https://www.icebike.org/top-20-best-road-bike-wheel-

Ale potem wchodzi aspekt ekonomiczny i jest dylemat marka topowa czy krajowy producent za 60-70% ceny np/
Ron, no Limited czy Vinci. Z drugiej strony jak już musli o krajowej marce to dlaczego nie kupić jeszcze taniej u chińczyków skoro oni też tam kupują.
Potem człowiek myśli o gwarancji i wraca na krajowe podwórko. I na koniec dochodzi do wniosku ze skoro wydać xxx tysięcy to dlaczego nie dołożyć jeszcze 2k i mieć topową markę i koło się zamyka :)

Jak żyć?
Zapraszamy na:

www.forum.triathlonlife.pl
Avatar użytkownika
120
 
Posty: 547
Dołączył(a): 25-07-2013, 22:47

Re: Dyskusja na temat kół

Postprzez MateuszP » 02-11-2018, 12:37

Do mnie coraz bardziej przemawia zakup stricte dysku, tym samym pozwoliłbym sobie na posiadanie zestawu o przeznaczeniu czysto startowym i do kręcenia w okolicach zawodów (bądź ataku na KOM-a :D ). A w sumie miałbym 4 zestawy kół :-o Niestety sprawa dysku nie jest aż taka prosta bo i tutaj zakres cenowy do 1500-3000zł (mowa o sprzęcie używanym). Zmiana samych kół biorąc pod uwagę ich wagę zasadniczo podobno na szosie nie przynosi szczególnej poprawy osiągów, to zdanie już nie moje, aczkolwiek podpisałbym się pod tym.

Mi raczej pozostaje zdecydować czy wybrać dysk z alu rantem czy full carbon. Z tego co napisałem wyżej można wywnioskować, że ta pierwsza, która jest generalnie tańsza, powinna mnie w pełni zadowolić. 300g różnicy.

W sumie też wróciłem wczoraj do tematu zmiany układu korbowego, gdzie mocno interesuje mnie redukcja ramienia korby. Zabrzmi zadziwiająco, ale szukając kolejnego zysku w aero redukcja ramienia o 2,5mm powinna otworzyć nowe możliwości.

@120 u Ciebie dochodzi chyba jeszcze dodatkowy aspekt, czyli waga. Interesowałeś się kołami Evanlite?
https://lemonbike.eu
M- 3:13'34-Wawa 2013
HM- 1:29'13- Żywiec 2015
Standard- 2:30'53-Rawa Maz. 2015
Standard- 2:31'43-Pniewy 2015
http://www.wpfgrotterdam2021.com
Avatar użytkownika
MateuszP
 
Posty: 4721
Dołączył(a): 28-10-2013, 11:39
Lokalizacja: Radomsko

Re: polecamy

Postprzez xTri pro

Avatar użytkownika
xTRI.pl Pro
 

Następna strona

Powrót do Sprzęt

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości

cron