mezczyzna jedzie na rowerze szosowym
Ranking

Jaki rower szosowy?

Rowery szosowe cieszą się ogromną popularnością. Wciąż produkowane są nowe modele o coraz lepszych parametrach, które mają zapewnić kolarzom jak najlepsze osiągnięcia. Profesjonalny model to ogromne pieniądze, choć modele przeznaczone dla początkujących dostępne są w dość przystępnych cenach. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jaki rower szosowy powinni wybrać amatorzy kolarstwa!

Jaki rower szosowy dla początkującego?  

Pierwsza szosa dla początkujących może cechować się dość prostą konstrukcją. Prawdopodobnie i tak posłuży głównie do nauki jazdy i dbania o sprzęt. Mimo to, warto zainwestować w solidną ramę z aluminium. Te wykonane z karbonu łatwiej uszkodzić, natomiast różnica wagi na ich korzyść jest niewielka i nie powinna zaważyć na wynikach, szczególnie w przypadku amatorów.

Wybierając napęd w rowerze warto postawić na znanych producentów. Może to być sprzęt m.in. Sora, Claris czy Tiagra marki Shimano. Są one dość tanie w użytkowaniu, natomiast sprawnością działania nie odbiegają znacznie od produktów topowych firm. Jeśli zdecydujesz się na markę SRAM, najlepiej wybrać modele Rival oraz Apex.

Górzyste tereny powinny skierować uwagę na to, aby kaseta i korbą tworzyły jedność cechującą się lekkimi przełożeniami. Inaczej strome podjazdy mogą być bolesne w skutkach.

Opony są komponentem roweru, który można łatwo i niedrogo wymienić. Warto jednak sprawdzić przy zakupie, czy dany model oferuje możliwość montażu ogumienia szerszego od standardowych 25 mm, czyli np. 28 mm lub więcej. Nawet niewielka różnica w praktyce może korzystnie wpłynąć na wygodę jazdy oraz dodać pewności i stabilności.

W kwestii hamulców najrozsądniejszym wyborem są hydrauliczne hamulce tarczowe. Nie są one tanie, dlatego na początek wystarczy model szczękowy. Problemem w nie jest siła hamowania, a jego technika.

Kompletując wyposażenie roweru, warto zaopatrzyć się we wpinane pedały SPD lub SPD-SL. Jest to rozwiązanie korzystniejsze niż próby jazdy w platformach. Z biegiem czasu i tak każdy kolarz szosowy decyduje się na zatrzaski.

Jak rower szosowy dla dziecka? 

Dzieci zwykle wybierają rowery MTB lub crossowe, aby z łatwością jeździć po leśnych oraz polnych drogach, które są dość bezpieczne i odpowiednie do nauki. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby sprawić dziecku prawdziwy rower szosowy. Modele o 26-calowych kołach nadają się dla dzieci mierzących od 140 cm do 165 cm wzrostu. Będą więc z powodzeniem użytkowane przez kilka sezonów.

Młodzieżowe szosówki o jednak rzadkość w ofercie producentów, co sprawia, że dość trudno w tym przypadku o spersonalizowane wyposażenie. Najważniejsze jest dobranie ramy o odpowiedniej geometrii oraz wymiarów poszczególnych komponentów tak, aby zapewniały przyjemną jazdę. Nie bez znaczenia jest także ciężar roweru – im mniejsza jego waga, tym lepiej. Dziecięcy rower szosowy nie powinien ważyć więcej niż 10 kilogramów.

Jaki rower do 1500? 

Triban RC 100 jest bezkonkurencyjnym modelem w tej kategorii cenowej. Ta solidna szosówka to koszt 1299 zł. Rower cechuje dostosowana do kobiet geometria. Posiada krótszy mostek oraz węższą kierownicę. Ma zamontowane klamkomanetki. Na wyposażeniu znajdziesz także kasetę 1×8.

Jaki rower szosowy do 3000? 

Budżet w wysokości 3000 zł ogranicza Cię do wyboru dość podstawowych modeli szos. Taka kwota powinna pozwolić na zakup roweru z widelcem z włókna węglowego, aluminiową ramą, hamulcami szczękowymi oraz napędem marek Shimano, Claris lub Sora.

Jednym z takich modeli jest rower polskiego producenta Romet – Huragan 2. Charakteryzuje się klasyczną dla szos geometrią oraz napędem Claris 2×8, a zakres przełożeń jest odpowiedni dla początkujących kolarzy.

Jaki rower szosowy do 5000? 

Taki budżet daje o wiele większe możliwości. Nie będą to nadal modele o karbonowych ramach, ale warto zwrócić na nie uwagę.

Przede wszystkim wspomnieć należy o kolejnym modelu z portfolio marki Romet – tym razem Huragan 4. Od poprzednika odróżnia go przede wszystkim 20-biegowy napęd Tiagra. Wyróżnia go wysoka kultura pracy oraz bardziej ergonomiczne klamkomanetki. 

Rower szosowy ORBEA Avant H50 to wszechstronna szosówka renomowanego producenta z Hiszpanii. Na uwagę zasługują precyzyjnie wykończone detale ramy. Rower wykonano z lekkiego aluminium, a sprawy między cienkimi elementami ramy są prawie niedostrzegalne. W modelu tym umieszczono napęd 2×9 Sora, który zapewnia niezawodność i wysoką wydajność. Dzięki rozpiętości przełożeń jest to dobry wybór nie tylko do jazdy po płaskim terenie, ale także po górach.

Rower szosowy damski SENSA Emilia Disc nieznacznie przekracza budżet, ale to świetna propozycja dla kobiet oraz mężczyzn o niskim wzroście. Posiada hydrauliczne hamulce tarczowe, które w tym przedziale cenowym są rzadkością. Ramę cechuje ciekawa geometria, dzięki której można podczas jazdy przyjąć wygodną pozycję. Koła o sztywnych osiach i napęd 2×10 Shimano Tiagra dopełniają całości.

Jaki rower szosowy do 10 000? 

Nawet 10 000 zł nie jest kwotą, która gwarantowałaby dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań i topowych modeli, co może tylko utwierdzać w przekonaniu, że kolarstwo szosowe nie należy do tanich sportów. W tym przedziale można kupić świetne rowery, jednak wciąż daleko im do modeli, których używają zawodowcy.

Pierwsza z propozycji to rower DEMA Leony 6, który cechuje świetny stosunek jakości do ceny. Posiada napęd 2×10, karbonowy, lekki widelec oraz hydrauliczne hamulce tarczowe. W kwestii konstrukcji warto wspomnieć o wyścigowej geometrii i właściwościach aerodynamiczch, co pozwala na dynamiczną jazdę. Taki model można wykorzystać do pierwszego startu w triathlonie czy wyścigu szosowym.

Wyższa wersja tego modelu – Leony 8 posiada lżejszy i bardziej precyzyjny napęd (Shimano 105), znakomite, lekkie i sztywne koła Vision Team 30 oraz 11-rzędową kasetę.

Giulia G3 Disc 105 to szosówka zbudowana na lekkiej, karbonowej ramie. Wyposażono ja w napęd 2×11 z elementami Shimano 105, a także hamulce hydrauliczne. Jest idealna do szybkiej jazdy oraz lekka – masa roweru według producenta to 9 kilogramów.

Inny wart uwagi rower szosowy, który nieznacznie wykracza poza budżet, to Orbea Orca, która ma ciekawy i estetyczny design. Wszystkie linki schowane są we wnętrzu karbonowej ramy. Rower wyposażono w aerodynamiczny widelec FreeFlow, który ogranicza turbulencje powietrza, a tym samym poprawia dynamikę jazdy.