Łożyska rowerowe – one do płynnej pracy obrotowej poszczególnych elementów roweru. Możemy je znaleźć między innymi w piaście koła, pedałach, dolnym uchwycie, sterach rowerowych. Istnieją dwa główne rodzaje łożysk stosowanych w rowerach:
- Łożyska kulkowe to precyzyjnie wykonane kulki wciśnięte w korpus. Do prawidłowego działania wymagane są środki smarne, które poprawiają płynność pracy i zmniejszają tarcie. Zaletą łożysk kulkowych jest ich niska cena i dość niewielki ciężar. Wadą jest konieczność częstego serwisowania lub wymiany.
- Łożyska maszynowe to kulki łożyskowe zamknięte. Zapewniają lepszą kulturę pracy niż tradycyjne łożyska kulkowe. Dzięki szczelnemu uszczelnieniu pracują płynniej i lżej. W tego typu łożyskach nie ma potrzeby stosowania dodatkowego środka smarnego. W łożyskach maszynowych występują elementy toczne i dwie bieżnie, ale części te zamknięte są w szczelnej oprawie. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest to, że zużyte łożyska można zdjąć i wstawić nowy zespół bez konieczności wymiany elementu.
Najpopularniejsze są łożyska ceramiczne
Piasty rowerowe to jedne z najważniejszych części roweru. Ich główną funkcją jest przenoszenie siły pedałowania z korby na oś. W idealnej sytuacji każdy obrót korby powinien powodować pełny obrót osi. Dobór łożysk jest tym, co sprawia, że jest to możliwe. Łożyska, jak łatwo się domyślić, stosuje się po to, aby piasta rowerowa stawiała bardzo mały opór. Obecnie stosuje się głównie łożyska ceramiczne.
Producenci oferują łożyska pełnoceramiczne oraz hybrydowe. Łożyska ceramiczne mogą pochwalić się wysoką odpornością na ścieranie i zużycie, zwłaszcza w porównaniu z konkurencyjnymi materiałami. Warto również wspomnieć, że łożyska ceramiczne mają gładsze wykończenie, co znacznie zmniejsza tarcie. Porządna piasta rowerowa powinna posiadać dużą ilość łożysk. Z praktycznego punktu widzenia im więcej łożysk tym lepiej, gdyż żywotność piasty znacznie się wydłuża.”